Grand Turismo 4 - recenze
Klady jako skoro nekonečná řada
aut, kvantum tratí, skvělá fyzika řízení,
grafika a dlouhá a chytlavá hratelnost hry a skvělou
motivaci, kdy chcete jen hrát a hrát a získávat
nová auta...tyhle a další klady asi nemá cenu
vyjmenovávat ALE pokud o hře uvažujete (jděte do
toho, zatím nic lepšího není) měl by Vás
někdo upozornit na pár nedostatků - ano, opravdu ta hra není
dokonalá:-)
Asi největší chyba - AI
"oponentů". To nejsou ridiči, to jsou naváděné
kamikaze 4-kolé rakve, které se řítí po
ideální stopě, a nedejbože, když se jim připletete
do cesty - bez milosti Vás smetou. Závodníci
nedělají chyby - vyjímečně jednou za deset závodů
se nevlezou v zatáčce na trať. S tím souvisí
další "chyba" - hry budete vyhrávat jen díky
silnějšímu autu. Pokud totiž pojedete závod se
stejně výkonným autem jako mají soupeři, máte
docela mizivou šanci vyhrát, protože začínáte
téměř vždy na posledním místě, se ztrátou
cca 5-8 vteřin, přičemž než se probijete přes 5. až 2.
závodníka, ten první Vám zpravidla ujede
tak, že ho prostě nedojedete. Obzvlášť když je závod
jen na 2 kola. Na druhou stranu, když máte tu šanci jet a
vyhrát kvalifikaci, odstartujete z prvního místa,
tak jste soupeře viděli naposledy. Maximálně tak ještě
když je budete předjíždět o kolo... Naštestí -
díky skvělé fyzice jízdy je v téhle hře
zábavný snad i time trial:-)
Další věc -
hra je občas user unfriendly. Semtam pomalé menu. Dlouhé
načítací časy. Nastavování auta je
schované v menu, do kterého se z garáže
dostanete STARTem - ale nikde, ani v manuálu to není
napsané. Chcete li si koupit nová kola, staré
asi zahodíte či co, protože už se k nim nikdy nemůžete
vrátit, kdyby se Vám ty nové nelíbili
(což se může stát, protože není vidět, jak auto
bude vypadat - ukáže se Vám jen přední blatník
- jak podle toho poznáte jak kola pasují k celku?:-/)
Další problém: Grafika je sice moc pěkná
a detailní, ale na druhou stranu, některé tratě
musíte znát nazpaměť, aby jste po nich mohli jezdit s
těmi nejrychlejšími auty - díky nízkému
rozlišení totiž není vidět kam jedete - ze začátku
se mi to stávalo v New Yorku. Dále: pohled pro
hraní je použitelný pouze z předního blatníku.
Při pohledu zezadu totiž kamera nereaguje s mírným
spožděním, jak bývá zvykem ale "zatáčí"
přesně s autem. Těžko se to popisuje, ale subjektivně mi to dává
efekt, jako by jste s autem stáli, a hýbali
silnicí...to je ale subjektivní chyba, navíc z
blatníku se auto ovládá opravdu skvěle a aby
jste mohli závodit na 100%, stejně přejdete na tento pohled.
Pak ale přijdete o možnost kochat se krásnými modely
svých aut (kterých budete mít v polovině hry
asi 130 a nebudete vědět, s kterým závodit dřív,
s některými pojedete jen zkušební jízdu) Dál:
při testovacích jízdách, kdy děláte
sprinty na 400,1000 metrů a max.rychlost, musíte postupně v
garáži vybrat auto, proklikat se v menu až ke sprintům, pak
minutu jezdíte, chcete-li si zkusit jiné auto, tak
musíte otrocky zpět do hlavního menu, do garáže
a zase zpátky na testovací okruh. Tahle operace Vám
trvá asi 3 minuty díky pomalému menu...osobně
mě to FAKT štve. Vím že v reálu by to vypadalo
stejně, vzali by jste z garáže auto, dojeli na okruh, a pro
jiné auto by jste museli zpět do garáže. Jenže tohle
není realita, a nechápu, proč se musím probíjet
tak dlouho 20 položkami menu, když chci "jen" změnit
auto.
No to je asi tak všechno z těch záporů, které
mi utkvěly v paměti, že mě při hraní "obtěžovaly":-)
zajímavé odkazy:
http://konzole.syspro.cz/granturismo4/index.php
dotaz
(lol, 18. 3. 2008 11:05)