Jdi na obsah Jdi na menu

Pro Evolution Soccer (PES) 6 - recenze

22. 8. 2007

ObrazekPES 6 - tak já vám tedy řeknu pravdu!:-) Ve všech recenzích PES vychvalují, sem tam si vzpomenou na nějaký zápor, jako jsou neúplné licence a podobně...
Skutečnost je trochu jiná... tahle hra má zápory a má jich dost, ale je fakt, že občas se jedná o věci, které by jste chtěli v téhle hře navíc, protože je tak dobrá, že vám chybí neuvěřitelné prkotiny, které ani jinde nenajdete... Je to asi proto, že už si fakt vymýšlíte,a chcete aby byla dokonalá, zatímco u konkurence by vám něco takového nechybělo, protože by jste chtěly spravit aspoň ty velké průšvihy, na serepetičky "není čas":-)
Ale zpět na začátek - nebudu se věnovat menu, grafice, hudbě, zvukům, protože to bylo to první, co jsem si u hry předělal. Stejně jako sestavy - ano, zamrzí, že tu nejsou kompletně oficiální hráči, týmy, dresy atd...ale jde o hru, střílení gólů, zápolení...a to je závislé na jiných aspektech hry. Přesto pokud bych doporučoval nějakou verzi této hry, byla by to asi PC verze - upravit jde téměř vše, je s tím míň práce jako na PS2 a Xbox360 verze je vyloženě ořezaný trial...hrůza. Každopádně moje hra je momentálně s českým komentářem, kompletně reálné stadiony (domácí pro každý klub ve hře),dresy, míče, chorály fanoušků...Kdyby toto bylo ve hře už od výrobce, bylo by to skvělé, každopádně možnost jak to doplnit tu je(byť neoficiálně), což chválím...lepší něco než nic.
Sportovně se přiznám, že PES hraju od 3. dílu, vždy jsem odehrál několik sezón v ML, multiplayer moc nehraju, takže se budu vyjadřovat hlavně k ML(a to dost hnidopišsky) a single playeru - podle mě hlavní devíze celé serie. ML je už standardně výborně udělaná věc, byť bych si dokázal představit několik zásadních vylepšení.
Kde bych začal...tak třeba: Jednou z protivných "chyb" (nelogičností/nedodělků) v menu části hry (rozumněj ne při zápasu) je například to, že do napodobeniny Ligy Mistrů hra pustí pouze týmy z Master League. A jak známo, ML se skládá z ligy kterou hraje váš vybraný tým, plus další 3 ligy po 16 týmech. Tím pádem hra nedodržuje základní skupiny a osmifinálové skupiny(protože prostě není dost týmů k dispozici) a pak vyřazovací boje, ale hrajete rovnou osmifinálové skupiny, navíc se velice často stává, že pokud si poskládáte 4 ligy jako např. Anglickou, Španělskou, Italskou a Německou, v LM potkáte v 8-finálové skupině jeden tým stejné ligy jakou hrajete plus 2 další také ze stejné ligy - což trošku kazí rozmanitost hry. Také je pak LM mnohem kratší, vyskytují se v ní pořád stejné týmy a nakonec se stane dost stereotypní a absolutně postrádá atmosféru opravdové Ligy Mistrů. Být po mém, bral bych do LM i týmy které se v ML nevyskytují.
Další problémy jsou kosmetického rázu - hra vám nabízí v menu kochat se statistikami v aktuální sezóně, bohužel však pouze v LM a nikoliv v pohárech - dost to nechápu. Stejně tak při prohledávání statistik vašeho týmu za minulé sezóny vidíte soupisky a střelené góly pouze v ML, opět bez pohárů. Podobná vada na kráse je, že hra má týmové statistiky, ligové a pohárové...vidíte kolik asistencí a gólů vaši hráči v týmu dali - ale nevidíte kolik hráli zápasů...detail, ale mě tam ten údaj chybí. Kolik hráli zápasů se můžete podívat pouze po skončení zápasu, ale tam je zase údaj, kolik hrál hráč zápasů VUBEC po dobu vašeho hraní ML (takže jsou tam uvedené i zápasy kdy hrál za jiný tým) a tak kdo si jako já rochní ve statistikách - kolik hráč hrál pohárových zápasů, jak je vytěžován v lize, kolik kde dal gólů a podobně - má prostě smůlu - nezjistitelné.
Chybí mi větší provázanost statistik hrou - líbilo by se mi, kdybych mohl při stavění sestavy na zápas vidět jak je hráč v určitém typu soutěže úspěšný (když mi jde o individuální trofeje).
Když už odbočím od statistik, už od PES3 mi vadí krátké replaye - při dlouhé kombinační akci vidíte většinou pouze 1-2 poslední přihrávky a střelu (a hned poté replay končí, také škoda) - při situaci - krásný dlouhý výkop, přiťuknutí z první a sólíčko, klička na brankáře a gól, oslavený nádherným saltem, vidíte pouze kličku a střelu - fakt málo. Navíc když si pak replay můžete uložit a prohlídnout znovu, opět mi chybí jeden detail - chtěl bych si sestavit např. výběr nejlepších gólů...také nejde. Pojmenovat replaye, abych se v nich vyznal...také nejde (nebo jsem si nevšiml-pokud vím, pojmenovat jde pouze option file). Možná se vám zdá - detaily - ale díky těmto chybkám celé to ukládání replayů trochu ztrácí smysl...+dodatek - při zápasovém resumé se ukazuje pouze 6 nejlepších akcí, případně gólů - dáte-li jich víc, neuvidíte je:-(
A celou tuto část o menu bych podrthnul tím, že autoří se zasekl s designem na roce 2000, byť plní účel dobře a je přehledné(nebo možná jde už o zvyk, těžko soudit), občas by neškodilo zkusit vymyslet něco nového...

Tak a asi bych se pomalu chtěl dostat ke hře, na zelený pažit...
Jééé, tak tady by těch chyb bylo dalo víc:-) Píšu to hlavně pro ty, kteří nabyli z diskuzních fór dojem, že hra je dokonalá:-)) Ha ha ha...
Předně obtížnost je i na max docela nízká. Když se v ML vypracujete, seženete si dobrý, perspektivní tým, budete válet takovým stylem, že vás hra nebude bavit, nebude to výzva, budete hrát "pouze" pro to, že se to vcelku dobře hraje, dá se u toho odreagovat a už to naní takové rozčilování, jako PES5 nebo začátek hry, kdy hrajete s týmem (pokud si necháte dát ty amatéry Minandu,Castolo a spol;-)) na úrovni třetí indické okresní ligy, kteří míč nekopnou nikdy tam kam chcete a předběhne je i slimák... Hra chce ze začátku velkou trpělivost, aby vás dokázala chytnout. Ze začátku budete pravděpodobně nadšeni, pak nastane období kdy vás bude prudit a ukončí vaše trápení ve chvíli kdy se naučíte ovládání nazpaměť, zjistíte fígle jak projít obranou a samozřejmě získate to nejdůležitější - dobré hráče.
Co se týká hráčů, dokonalý dojem ze simulace by člověk dostal i v ten moment, kdyby osobnosti týmů dokázaly očividně táhnout tým a hráli opravdu špičkově. Ačkoliv všichni můžou mít "svůj špatný den", iluze o nějaké simuilaci vám sebere moment, kdy Henry nastřelí z metru tyč, nebo P.Čech zamrzne a pustí do branky míč, který letí rychlostí málé domů těsně kolem ...kterékoliv části jeho těla:-)
Přes tento oslí můstek se dostávám k podle mě nejvýraznější chybě hry, která občas devastuje hratelnost neuvěřitelným způsobem, a tou chybou je...tadáá...AI, čili umělá inteligence...občas spíš demence.
To co hráči (jak vaši, tak i soupeř) na hřišti předvádějí, je stále stejná píseň už snad od 4tého dílu. Trochu nechápu, jestli je takový problém takové zásadní chyby opravit nebo se autorům prostě nechce, pochybuju, že to nejde, nebo si nevšimnou při betatestu - to by tu hru asi nehráli vůbec, ty chyby jsou opravdu zřejmé na první pohled. A opravit je, tak hře asi už opravdu není co vytknout.
V tomto díle padá neuvěřitelné množství vlastních či polovlastních gólů. Napadá mě, že sice už vaši obránci při pomocném bránění (tlačítko pro střelu) nekosí soupeře skluzy ve vápně (jen vyjímečně) ale přesto se občas chovají jako "muchy sežerte mě". Vrchol frustrace jsou momenty kdy váš útočník je v breaku a potřeboval by spoluhráče - ti si poklusávají kilometr za ním někde v třetině hřiště, přestože mají nastavený útok na max a jasně danou pozici kam nabíhat. Obdobné nerváky se stávají i při obraně, kdy krajní obránci zcela nepochopitelně běhají k rohovému praporku (skoro) zatímco střední obránci marně (ne)stíhájí sprintujícího soupeře, který už má před sebou jen vašeho nebohého brankáře, který na finále míč s oblibou vyrazí k druhému soupeři, kterého také nikdo nepokryje. Naštěstí (nebo bohužel) to samé se stává i při vašem útoku - soupeř mnohdy zcela nelogicky 3 hráči pokryje jednoho vašeho útočníka někde na kraji (levém, pravém) vápna a tak nějak zapomenou na úplně volného hráče před osamoceným brankářem, který navíc místo toho aby zachytil přihrávku letící těsně kolem jeho nohou stojí přibitý k brankové čáře. Ano, dalo by se říct - chyba obrany, ne hry, ale když se vám takhle chovají týmy jako AC Milán nebo Chelsea (styl slétnutí vos na bonbón) hodně to zamrzí.
Další problémy jsou s přepínáním vámi ovládaných hráčů - právě v momentech obrany je občas neuvěřitelně těžké přepnout na správného obránce, nemluvě při bránění rohů, kdy to prostě nejde (v 50% případů). Pak dostanete gól tak trapný, že vzteky mlátíte do toho co je po ruce, protože jste viděli toho volného útočníka, byli si jistí, že na něj půjde centr, ale hra vás přepínala na hráče kilometr daleko a nešlo s tím nic dělat. Prostě frustrace...občas se přijde podívat na návštěvu, mrcha jedna:-)
Brankáři, to je v PES6 kapitola sama pro sebe. Jsou krásně animovaní, míče chytají a změnou oproti PES5 je, že i krásně vyrážejí...problém je, že špičkový brankář dokáže dělat stejné minely jako Franta Omáčka z 6.divize. Pomalu plachtící míč vyráží na hlavy soupeřů a vy se nestačíte divit, co se stalo. Také při nabíhání útočníků z mirnějších i ostřejších úhlů bych se nabál říct, že brankáři stojí naprosto špatně, v podstatě úplně u bližší tyče... Občas taky padají "krásné" góly kdy dáte technickou pomalou střelu z 25m a brankář na ni čumí jak vyhulenec a brobere se a rozhodne k nějakému zákroku v momentě, kdy je míč asi 3 metry před ním. (pozn.a celou dobu míč viděl) Případně předvede takový zvláštně zabržděný skok, že kdyby natáhl ruku, tak došáhne dál:-) Prostě brankáři jsou velká slabina tohoto dílu. Byť se někdy předvedou, ty minely a časté vyrážení slaboučkých střel jsou velkou vadou na kráse:-(
Další věc - hra dost automatizuje běhání vašich hráčů - tragické to je v momentech, kdy vám hra nedovolí vašeho hráče prakticky ovládat a při zkoušce pomoci si supercancelem (R2+L2) se vám míč odrazí od nohy. Také hráči občas míč naprosto ignorují, přihrávají nesmyslně do běhu 10 metrů před stojícího hráče, klasickou přihrávkou na paty...atd. Ale dejme tomu - to si dokážu omluvit, to se stává i v reálném fotbale.
Technické chyby rozhodčích by taky nemusely být. Hra témeř nezná ruku(jestli mi ji za 8 sezon v ML pískli jednou?), občas se stane že odehrajete míč a díky animaci hráč má ještě chvilku nohu vpředu, o tu zakopne soupeř a hele - faul je na světě - váš! Naopak chválím, že oproti PES5 rozhodčí znají i červenou kartu a neváhají ji zaslouženě použít (fauly zezadu, na unikajícího útočníka a podobně) Bohužel hra až příliš faulů odpouští, což v kombinaci s animacemi hráčů znamená spoustu nefér ztracených míčů (občas i získaných, funguje to samozřejmě na obě strany). Je trošku zvláštní, když do vás soupěř zajede skluzem, vaše postavička která stála udělá animaci 5 kroků (jako by ve sprintu) směrem od míče a soupeř stihne rychle vstát a o míč vás takhle připravit. Animace jsou také svinstvo v případě střelby, protože po jakékoliv střele se hráč zastaví-nechápu proč. Také si hráči dost často při přihrávce přijímané před brankou při útoku zpracovávají míč zády k brance, případně střílí takhle divně natočení, místo toho aby si stoupli tak nějak logicky...nachystaní na střelu:-) Těžko se to popisuje, ale herně to ruší...

Přesto přeze všechno, co jsem tu vyjmenoval (a ti co nehráli tak se možná děsí) na té hře něco je - něco, co mě u ní drží už nekolik let a každý díl hraju dokud nevyjde nový, a zase se opakuje celý ten koloběh - objevuju, nadávám, jsem potěšen, přijde zábavný stereotyp. Bohužel hru pořád provází stejné chyby, které se jen pomalu odstraňují a sem tam přibyde nějaká nová. I tak je to ale zábava, vytvořit si vlastní ligu, případně tým, bojovat v ML, kupovat hráče, vidět jak se zlepšují, sledovat statistiky hráčů a týmu, vyhrávat zápasy a dávat góly. Asi právě proto, že hra je v mnoha ohledech krásná a promakaná, tak se člověk zaměří na ty detaily, protože nic jiného kritizovat nejde;-) Tak to bude asi tak vše, co bych řekl o válce ve Vietnamu;-)

PS: a ted bych to měl ještě přeložit a poslat do Konami;-)